IB en het Primary Years Programme

We zijn trots u te kunnen vertellen dat wij vanaf komend schooljaar officieel kandidaat-IB World school zijn! Dat betekent dat wij een pad inslaan waarbij wij ons als school in een traject van 3 jaar scholing ontwikkelen tot een IB World school. Oftewel een wereldschool volgens de principes van het Primary Years Program -PYP- van het International Baccalaureate -IB- onderwijsconcept. Een zeer gedegen, onderzocht onderwijsconcept dat al bestaat sinds de jaren 50 en zich ontwikkeld heeft tot werelds onderwijsconcept.

Dit concept wordt namelijk wereldwijd onderwezen op meer dan 1900 scholen. Dit zijn veelal internationale scholen. Maar in Den Haag is er inmiddels een reguliere school middenin de Schilderswijk die het predicaat ‘IB World school’ mag voeren. U bent wellicht nieuwsgierig geworden? Want wat is een IB PYP school nu eigenlijk? In dit stukje vertellen we u dit in een notendop. Maar gaandeweg zullen wij u steeds meer hierover vertellen en laten zien.

Het onderwijs op een IB World School biedt het Primary Years Program aan. Dit verschilt niet zozeer in wat er aangeboden wordt, maar wel in hoe het aangeboden wordt. Het doel is uiteindelijk om positieve en productieve wereldburgers te creëren. “Het International Baccalaureaat richt zich op het ontwikkelen van onderzoekende, goed geïnformeerde en zorgzame jonge mensen die helpen om een betere en meer vreedzame wereld te creëren door intercultureel begrip en respect.” In de praktijk betekent dit uiteraard dat alle kerndoelen die voor het Nederlandse onderwijs vastgelegd zijn worden onderwezen. Rekenen, lezen, spelling, het staat allemaal op ons rooster. Instructies geven blijft daarbij een hele belangrijke rol spelen in de lessen. Het verschil maken we in betekenisvol onderwijs door middel van thematisch werken. Deze thema’s noemen we units. Belangrijk is dat in iedere unit maatschappelijke betrokkenheid terug komt. Wat betekent het nu voor het hier en nu wat je geleerd hebt? Ieder thema leidt dan ook tot een zinvolle actie voor de klas, de school, de omgeving en/of de maatschappij.

Daarnaast krijgen leerlingen meer eigenaarschap over hun leren. Aan de hand van het leerlingprofiel ontwikkelen kinderen verschillende eigenschappen die hen helpen om een onderzoekende wereldburger te worden. Als team zijn we enorm gemotiveerd en enthousiast over deze nieuwe stap. Na een studiedag over IB kwamen de volgende quotes uit het team:

 

Samen werken en leren voor de toekomst.                                              Samen verantwoordelijk!

 

                                             Dit is wat onze wereld nodig heeft.

 

De tijd vraagt om dit onderwijs.                                      Opleiden tot breed georiënteerde wereldburger

 

 

IB in Beeld:

 

6 Onderzoeks-Thema’s

 

 

 

 

 

 

 

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Door op ‘Akkoord’ te klikken of door te gaan met gebruik van de website ga je akkoord met het gebruik van deze cookies.


Of klik hier voor meer informatie.