IB Units

Op deze pagina delen we met u de inhoud van de verschillende units. In schooljaar 2021-2022 zullen we nog niet alle units draaien.

 

Unit 3: How the world works(Hoe de wereld werkt)

 

Groepen 1/2: Zijn bezig geweest over materialen en hun eigenschappen.

Bij de kleuters zijn we begonnen met het sprookje van de 3 biggetjes. Hierin blaast de wolf 2 van de 3 gebouwde huisjes omver. Alleen het stenen huisje van het derde biggetje is stevig genoeg. Na dit sprookje hebben we gewerkt over verschillende materialen en manieren van bouwen. De kinderen konden zelf bouwen met blokken, Lego, Duplo, schuursponsjes en doosjes. De manier van bouwen kwam hierbij naar voren; als je alles gaat stapelen, dan is het niet stevig en valt je bouwwerk om. Halfsteensverband werd bekeken en hierna zijn kinderen druk geweest met steentjes metselen (in groep 1/2b). In groep 1/2a werden vooral verschillende materialen aangeboden om mee te gaan bouwen. Rietjes, houten stokjes, klei, papier, maar ook weer Lego kon gebruikt worden om mee te bouwen. Ook hier werd ontdekt dat de manier van bouwen belangrijk is voor de stevigheid van een gebouw. Hierna zijn we bezig geweest met 'drijven en zinken' en met meten. We hebben deze unit ook gewerkt aan de onderzoeksvaardigheid  'data verzamelen en noteren'.  We hebben voorwerpen werden getest en hierbij bijzondere ontdekkingen gedaan.

 

Groep 3/4: In deze unit hebben wij het gehad over planten en dieren en hun leefomgeving. Hierbij hebben we materialen van planten en dieren bekeken. We hebben wandelingen gemaakt waarbij we op zoek gingen naar planten en dieren, welke veranderingen zien we en welke diersporen? We hebben een bonenonderzoek gedaan en geleerd wat een plant nodig heeft om te groeien. Ook hebben we bollen en knollen onderzocht. We hebben dieren bekeken op kenmerken en eigenschappen en hiervan een poster en een presentatie gemaakt. Naar aanleiding van vragen en ideeën van kinderen hebben we een bloemenwandeling gemaakt en hebben we bloemennamen geleerd en een eigen bloementuintje aangelegd.

 

Groep 5 en 6: Nieuwe technologie verandert de wereld om ons heen.

 

Groep 7/8: De vindingrijkheid van de mens heeft invloed op de maatschappij. In unit 3 hebben wij het gehad over huizen en dan in het bijzonder huizen van de toekomst. Waar herken je een huis van de toekomst aan en hoe ziet een huis van de toekomst er volgens jou uit? Wij hebben 3 online gastlessen gehad, waarin wij eerst 2D ons huis van de toekomst ontworpen hebben en daarna hebben wij via het programma tinkercad een 3D huis ontworpen. Wat waren de kinderen allemaal creatief en enthousiast hiermee bezig! Wij hebben deze unit afgesloten met een bezoek aan TechnoDiscovery en daar hebben wij ons huis 3D laten printen. Naast het huis van de toekomst hebben wij het ook gehad over appraten en machines van vroeger en over de industriële revolutie, die voor veel verandering heeft gezorgd. Het was een leerzame en creatieve unit!

 

 

Unit 2: How we express ourselves (Hoe we onszelf uitdrukken)

Groepen 1/2: Hierin hebben wij het gehad over emoties. Wat is een emotie en welke emoties zijn er? Kun je emoties herkennen bij een ander? 

We hebben prentenboeken gelezen over emoties, bijvoorbeeld 'Beer is op vlinder'. Er komen verschillende emoties in het boek voor en de kinderen herkenden een aantal van deze. We hebben samen deze emoties uitgebeeld toen het boek nog een keer gelezen werd.  Hierna hebben we onszelf in spiegels bekeken en verschillende emoties uitgebeeld in de spiegel en geprobeerd dit te tekenen.  We hebben ook kleuren gegeven aan woorden: welke kleur vind jij passen bij ...........? Voor ieder kind was dit in het begin hetzelfde, namelijk een banaan en een wortel, maar verderop in de opdracht gaven kinderen verschillende kleuren aan de woorden. Dit was zo bij mama, ikzelf, boos en blij bijvoorbeeld. 

We hebben ook 2 dansworkshops gehad met het thema emotie. Hierin moesten ze op verschillende muziekstukken emoties uitbeelden. 

In de Sinterklaastijd kwam de emotie 'bang' ook nog aan de orde, omdat Sinterklaas toch wel erg spannend kan zijn voor kleuters. In dit geval was Kletskous (van Onderbouwd) bang voor Sinterklaas en hebben we tips aan hem gegeven wat hem zou kunnen helpen hierbij. 

 

Groep 3/4: Hierin hebben wij het gehad over emoties. Wat is een emotie en welke emoties zijn er? We hebben emoties uitgebeeld en naar elkaar gekeken hoe dit eruit ziet. Hoe zie je dat iemand boos, bang, blij enz. is.  

We hebben een emotiedobbelsteen gemaakt die we regelmatig hebben gebruikt. We hebben geluisterd naar verschillende muziekfragmenten en laten zien welk gevoel we daarbij kregen. Sommige waren heel snel duidelijk, bij andere stukken moesten we iets langer nadenken en waren er ook verschillen. 

We hebben ook twee dansworkshops gehad waarbij we ook emoties hebben uitgebeeld. De kinderen vonden dit erg leuk om te doen! Daarna hebben we ook zelf een sjabloon van een danser gemaakt en hiermee gestempeld. We hebben ook een kleurenonderzoek gedaan. Aan woorden moesten de kinderen een kleur geven. We begonnen makkelijk met tomaat, banaan maar het werd soms wel even moeilijk bij woorden als plezier, broertje, liefde, ik.  Als afsluiting hebben de kinderen schilderijen gemaakt over emotie. 

 

Groep 5: Wij hebben een project op school: uitdrukking van bijvoorbeeld je gezicht. Zoals boos, blij, verdrietig, bang, woedend, sip angstig, plezier en verrassend. 

We hebben onszelf getekend met een spiegel. Nieuwe emojis  bedacht en met wasco een schilderij gemaakt. Hier moest ook een emotie in zitten. We hebben ook een boek bekeken. We moesten zeggen hoe de personen zich voelen.    

 

Groep 6: Mensen drukken zich op verschillende manieren uit.

Groep 7/8: Mensen drukken zich op verschillende manieren uit.

 

Unit 1: Who we are (Wie wij zijn)

In deze unit zijn we in de verschillende groepen aan de slag gegaan met wie wij zijn. 

Groepen 1/2: Zijn bezig geweest met het begrip vriendschappen.

Groep 3/4: Is bezig geweest met het maken van regels voor in de klas. De kinderen hebben een ik-boek en een ik-doos gemaakt, waarbij ze hun eigenschappen en talenten hebben laten zien.

Groep 5 en 6: Zijn bezig geweest met geloof en cultuur. Dit beïnvloedt wie je bent.

Groep 7/8: Is bezig geweest met keuzes maken en de leefomgeving. Deze dingen hebben effect op wie je bent en wie je wordt.

Deze website maakt gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Door op ‘Akkoord’ te klikken of door te gaan met gebruik van de website ga je akkoord met het gebruik van deze cookies.


Of klik hier voor meer informatie.